Swiss Religious Heritage Day

Press Release

Modern Church Building in Switzerland - Third Swiss Religious Heritage Day

Over 1000 churches were built in Switzerland in the second half of the 20th century. This is the topic of the 3rd Swiss Religious Heritage Day on August 30, 2019 in Bern.

There was a huge need for new churches in Switzerland after 1950, as a result of the strong population growth and increasing confessional mixing.The modern church building is characterized by a great variety in terms of interior design, materialization and equipment. A new type of church emerged, the so-called Church Center, which unites rooms not only for worship, but for all areas of church community life under one roof. The buildings are based on a new conception of liturgy and community. These are impressive testimonies of a church on the move.

The 3rd Swiss Religious Heritage Day wants to contribute to a deeper understanding of this fascinating, comparatively little explored period of church building. The speakers discuss the topic from different perspectives.They are experts in the fields of architectural and art history, catholic and reformed theology, historic preservation, technology, campanology and organ building. Today's users of the churches get also a chance to speak.

Many of the modern church buildings have now reached an age where the first major renovations are waiting to be dealt with, and questions of protection are raised.It is to be observed that in connection with the topic of conversions, modern churches are often standing in the focus. In view of these and other problems is it advisable to pay more attention to modern church building, in order to seek a knowledge of its peculiarities and qualities.

On the occasion of the congress, a new database will go online, in which more than 1000 churches, chapels and monasteries are recorded, that were built in Switzerland since 1950. The database offers a variety of query options and it will be an essential tool for the analysis on modern church building in Switzerland.

The congress addresses to people, who are involved in or are interested in modern churches: Parsons, building planners and employees in the parishes, monument conservators, researchers and others. The Swiss Religious Heritage Day pursues the exchange between representatives of the churches, monument preservation, universities and the public.

Further Information, Program and Registration: www.schweizerkirchenbautag.unibe.ch

Églises modernes en Suisse – Troisième journée suisse du patrimoine religieux

Plus de 1000 églises ont été construites en Suisse dans la seconde moitié du 20e siècle. Ils sont le thème de la Troisième journée suisse du patrimoine religieux, le 30 août 2019 à Berne.

En raison de la forte croissance démographique la Suisse a vu s’ériger un grand nombre d‘églises depuis la seconde moitié du 20e siècle. Ces bâtiments se caractérisent par une grande richesse en termes de design, de matérialisation et de décor artistique. Un nouveau type d'église a émergé, le soi-disant centre paroissial, qui réunit des salles non seulement pour le culte, mais pour tous les domaines de la vie de la paroisse sous un même toit. Les églises modernes sont basées sur une nouvelle conception de liturgie et de vie paroissial. Ce sont des témoignages impressionnants d’une église en mouvement.

La Troisième journée suisse du patrimoine religieux a pour objectif de contribuer à une meilleure compréhension de cette période fascinante, mais relativement sous-étudiée, de l’architecture religieuse moderne et contemporaine. Les intervenants discutent le thème sous différents angles. Ce sont des experts dans les domaines de l'architecture et de l'histoire de l'art, de la théologie catholique et réformée, des monuments historiques, de la technologie, de la campanologie et des orgues. Les utilisateurs actuels des églises modernes sont également parmi les interlocuteurs.

Un grand nombre des églises modernes ont atteint un âge où les premières rénovations majeures sont en cours et où des questions de mise sous protection se posent. On peut également constater que les églises modernes sont souvent au centre des questions de réaffectation. Compte tenu de ces problèmes et d’autres, il convient d’accorder une plus grande attention à cette période d’architecture religieuse pour arriver à des connaissances approfondies des particularités et des qualités de ses bâtiments.

À l'occasion de la conférence, une nouvelle base de données sera mise en ligne. Plus de 1000 églises, chapelles et monastères construits en Suisse depuis 1950 y sont répertoriés. La base de données offre différentes possibilités d'enquête et constituera un outil indispensable pour l'étude des églises modernes en Suisse.

La journée s’adresse à des personnes concernées d’office par la thématique ou motivées par d’autres raisons: pasteurs, employés des paroisses, responsables des immeubles des paroisses, conservateurs et conservatrices du patrimoine, chercheurs et autres. En tant qu'objectif général, la Journée suisse du patrimoine religieux poursuit le dialogue entre les églises, les monuments historiques, les universités et le public.

Informations complémentaires, programme et inscription: www.schweizerkirchenbautag.unibe.ch